breguetka

Lotnictwo ma bardzo odległą historię, bowiem już od zarania dziejów człowiek z zazdrością patrzył na ptaki i próbował wzbić się w niebo.

Jako pierwsi zrobili to mitologiczni ludzie: Dedal i Ikar, którzy skleili pióra ptaków woskiem i udali się w podniebną podróż. Niestety tylko Dedal powrócił na ziemię, a Ikar, zafascynowany pięknymi widokami i niebywałą wręcz wolnością, zapomniał o przestrogach ojca, w wyniku czego zginął tragicznie. Oczywiście opowieść ta jest tylko mitem, a realną historię lotnictwa inicjuje odkrycie latawca.

Wydarzenie to datuje się na około 500 roku p.n.e. Od tego momentu do około początków XVI wieku niewiele się w myśli lotnictwa dzieje. Dopiero nieprzeciętny artysta, człowiek, który o ponad przeszło 400 lat wyprzedził swój czas, Leonardo da Vinci, wznosi plany podróży podniebnych na wyżyny konstrukcyjne. Ten kreator świata, wybitnych zdolności malarz, obserwator i wynalazca uważany jest do dziś za ojca chociażby aeroplanu, śmigłowca czy samolotu. Niestety jego śmiałe i niezwykle nowatorskie koncepcje pozostały niezrealizowane.

Przełom

breguetkaDopiero wiek XVIII przynosi decydujące zmiany. Mianowicie za sprawą dwóch braci J. J. Montgolfierów 5 czerwca 1783 roku we Francji ma miejsce pierwszy lot balonem, który wywołał wielkie poruszenie wśród ówczesnych ludzi. Ponad dwadzieścia lat później następuje kolejny przełom w historii lotnictwa. Angielski konstruktor Georg Cayley wykonuję próbę lotu przy pomocy ciężkiej maszyny, którą jest szybowiec. Odwieczne marzenie ludzkości o podniebnych lotach całkowicie ziściło się jednak dopiero w grudniu 1903 roku. Wtedy to bracia Wright na skonstruowanym własnoręcznie samolocie udali się w przestrzeń powietrzną. Od tego momentu rozwój lotnictwa postępuje wręcz w zawrotnym tempie. Samoloty wkraczają do wojska, wykorzystywane są w walkach, a także służą transportu ludzi.

25 lipca 1909 roku, Francuz Louis Blériot przeleciał kanał La Manche z Francji do Anglii.
Następnie wybuchła I wojna światowa, która zawsze pociąga za sobą rozwój techniczny. Tak było i tym razem – szybki rozwój techniki nie ominął i lotnictwa. Powstawało coraz więcej doskonalszych samolotów dla potrzeb wojska, najpierw samolotów zwiadowczych, później także i myśliwców. Po tak przyspieszonym rozwoju, 5 lutego 1919 roku otwarto pierwszą w Niemczech komunikacyjną linię lotniczą, co dało początek komunikacji pasażerskiej w Europie.