lotnia

Lotnia to klasyczny statek powietrzny, skonstruowany ze szkieletu, skrzydła w kształcie trójkąta i uprzęży dla pilota. Czasami dodatkowym wyposażeniem są kółka, czyli podwozie, które w niebywały sposób ułatwia lądowanie. Aby lotnia mogła wznieść się w powietrze wymaga odpowiednich warunków. Zwykle do startu trzeba wyszukać wzniesienia o właściwej wielkości lub użyć wyciągarki.  Sterownie lotnia nie należy do skomplikowanych, jest to jednak zajęcie wymagające wprawy. Pilot balansując ciałem zmienia środek ciężkości i w ten sposób lotnia obiera pożądany kierunek lotu.

Lotnia to skrzydło zbudowane ze stopów lekkich materiałów o odpowiedniej wytrzymałości i sprężystości. Konstrukcja lotni pokryta jest materiałem np. dakronem, mylarem (dawniej można było spotkać nawet folie lub ortaliony).
Lotnie wyczynowe pokryte są materiałami najnowszej generacji. Charakteryzują się nierozciągliwością oraz bardzo dużą wytrzymałością na rozerwanie

Historia lotni jest dość odległa. Projekt lotni został bowiem sporządzony już w XVI wieku przez wielkiego mistrza Leonarda da Vinci, który wniósł dość duży wkład w rozwój lotnictwa. Większość jego śmiałych pomysłów nie została jednak zrealizowana z powodów przeszkód konstrukcyjnych.

Prawdziwym prekursorem lotni był jednak Niemiec Otto Lilienthal, który większość swojego życia poświęcił udoskonalaniu tego niezwykle prostego szybowca. Warto dodać, że zginął on śmiercią tragiczną, właśnie podczas lotu lotnią. Na gruncie polskim prawdziwym popularyzatorem był malarz pędzla Czesław Tański, który własnoręcznie projektował i następnie budował lotnie. Jako pierwszy dokonał też pod koniec XIX wieku startu lotnia z terenu płaskiego. Czyn ten zapewnił mu miejsce w kartach historii lotnictwa.

Jednym z rodzajów lotni jest paralotnia, a także motolotnia, która posiada większy wózek trójkołowy i  napęd, czyli silnik ze skrzydłem.
Wpływ na powstanie paralotni miała NASA, a konkretnie prowadzone przez nią w drugiej połowie XX wieku badania nad spadochronami dla kosmicznych kapsuł ratunkowych. David Barish i Mervin Rogallo wynaleźli wtedy szybujące skrzydło. W 1965 roku jeden z wynalazców próbował je nawet wykorzystać do promocji zlotów z górskich stoków. Jednak dopiero 13 lat później trzej Francuzi: Jean-Claude Bétemps, André Bohn i Gérard Bosson dokonali stumetrowego zlotu z góry Pointe du Pertuiset, który uznaje się za narodziny paralotniarstwa.