szybowiec

Od kiedy Georg Cayley jako jeden z pierwszych ludzi wykonał pionierski lot szybowcem w temacie latania i szybownictwa wiele się zmieniło. Dla niezorientowanych warto dodać, że szybowce są „samolotami” nie posiadającymi własnego napędu. Mimo tego potrafią przelecieć nawet 2000 kilometrów z zawrotną prędkością 350 km/h. Aby wzbić się w powietrze potrzebują wyciągarki lub ostatecznie innego samolotu holującego. Ponieważ szybowiec potrafi z niebywałą wręcz precyzją dostosować się do ruchów powietrznych, a nawet ich braku w związku z tym uważany jest za jednej z najbezpieczniejszych samolotów. Dzisiejsze statki powietrzne, bo tak prawidłowo powinno się definiować szybowce, budowane są z nowoczesnych i bardzo lekkich materiałów niezwykle odpornych na niekorzystne warunki zewnętrzne. Najczęściej wykonuje się je z włókien szklanych. Dawniej szybowce produkowane były z wysokiej jakości drewna i płótna.

Pierwszy lot szybowca nad Polską można było podziwiać w roku 1895, kiedy to artysta pędzla Czesław Tański wybrał się na podniebną wyprawę w okolicach Janowa Podlaskiego. Zbudowany przez niego szybowiec, któremu nadał imię Lotnia, wykonał z lipy, wikliny, papieru i gazy.

Sport lotniczy zaczynał po wojnie od zera, jeśli nie liczyć kilkudziesięciu szybowców i samolotów przejętych po Niemcach oraz uzyskanych z demobilu wojskowego. Aeroklub Warszawski wznowił działalność 20.09.1945 r., a w końcu roku cały Aeroklub RP.

Szybownictwo to samodzielna dyscyplina lotnictwa sportowego. Szkolenie umożliwia poznanie zasad pilotażu, wiedzy m.in. z zakresu meteorologii, nawigacji, przepisów i procedur lotniczych niezbędnych do uzyskania licencji pilota szybowcowego SPL lub LAPL(S).

Dziś szybownictwo jest coraz częściej uważane za luksusową rekreację, sport, który daje wiele satysfakcji i wyzwala pokłady adrenaliny. Lot szybowcem zapewnia niezapomniane przeżycia, bowiem poruszanie się bezszelestnie nad ziemią i podziwianie z lotu ptaka dobrze znanych miejsc, to niesamowite doznanie oraz pełne emocji wrażenia.